Штучний інтелект (ШІ) для життєвого циклу дослідження

Створено: Четвер, 01 лютого 2024, 09:21
Перегляди: 171

Вийшла друком стаття Тетяни Ярошенко (Центр наукометрії та цифрової підтримки досліджень НаУКМА) та Олександри Ярошенко (Могилянська Школа Журналістики) "Штучний інтелект (ШІ) для життєвого циклу дослідження: виклики та можливості".

Стаття має на меті короткий огляд технологій ШІ з огляду на їхній   вплив на наукову діяльність та наукову комунікацію. Інструменти та сервіси ШІ для життєвого циклу дослідження були визначені з різних джерел, переважно з найбільш впливових наукових публікацій за кілька останніх років. ШІ нині став рушійною силою, створивши як можливості, так і виклики чи проблеми. Трансформаційні інструменти ШІ, такі, наприклад, як ChatGPT, Llama-2, Google Bard, Microsoft Bing, Jasper Chat та ін., знаходять все більшу популярність, поширюючи свій вплив навіть на сферу наукових досліджень, зокрема для підготовки статей та інших типів наукових рукописів. Незважаючи на численні дебати навколо ШІ, очевидно, що їх інтеграція набула значного поширення в академічному середовищі, впливаючи як на практику проведення досліджень, так і на публікацію результатів. Водночас, захоплене сприйняття можливостей ШІ поєднується із занепокоєнням щодо можливих  помилок чи фабрикації даних, що може суттєво поставити під загрозу етичні стандарти та академічну доброчесність. Існує нагальна потреба зрозуміти відповідні можливості, виклики та небезпеки. Розглянуто деякі аспекти використання інструментів ШІ на різних етапах життєвого циклу дослідження, проаналізовано основні переваги та ризики. Висновки. ШІ має потенціал для стимулювання інновацій і прогресу в багатьох галузях, включаючи наукові дослідження, тому потребує етичного та відповідального використання.

Читати повний текст: YAROSHENKO, T., & IAROSHENKO, O. (2023, December). Artificial Intelligence (AI) for Research Lifecycle: Challenges and Opportunities. In University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings (No. 8, pp. 194-201). https://doi.org/10.15802/unilib/2023_294639